WSKAZÓWKI PEDAGOGA SZKOLNEGO DLA RODZICÓW

Czas panowania koronawirusa to trudny okres dla nas wszystkich. Niełatwo nam pogodzić się z izolacją i przymusową rezygnacją z dotychczasowego trybu życia. Zmiany te tym bardziej trudno zrozumieć dzieciom, wyrwanym nagle ze swoich rytuałów, pozbawionym towarzystwa kolegów. Inaczej na tę sytuację zareaguje  dziecko na I etapie edukacji, a inaczej na II., dlatego rozmowy na ten temat powinny przebiegać w sposób dostosowany do wieku ucznia. Jak więc rozmawiać? Jak zaopiekować się trudnymi emocjami dziecka – np. lękiem, złością – związanymi z pandemią?

Postaramy się Państwu pomóc publikując troche informacji.

Co możesz zrobić, by wesprzeć swoje dziecko

  • Dopilnuj, by Twoje dzieci, nie spotykały się w miejscach publicznych i większych grupach, gdy nie chodzą do szkoły.
  • Zapoznaj dziecko z zasadami higieny. Jeśli wychodzicie, pilnuj, by nie dotykało rzeczy, które dotykają inni ludzie (klamek, przycisku od domofonu, słupków, latarni itp.). Naucz je prawidłowo myć ręce.
  • Należy izolować dziecko od osób, które źle się czują. Jeśli inny domownik ma infekcję, dziecko nie powinno przebywać razem z nim w pomieszczeniu.
  • Pomóż swojemu dziecku poradzić sobie ze stresem związanym z koronawirusem. Wyjaśnij mu, co to jest za wirus, jak można się nim zarazić oraz jak można się przed nim chronić.Odpowiedz na pytania i podziel się faktami w sposób odpowiedni do wieku dziecka. Wytłumacz mu, czemu przez najbliższe dni nie pójdzie do szkoły,  czemu nie może spotkać dziadków i kolegów. Zapewnij go, że to sytuacja przejściowa, z którą sobie poradzimy, jeśli będziemy przestrzegać zasad higieny i unikania kontaktu z innymi osobami. Powiedz dziecku, że zawsze może Cię o wszystko zapytać. Pamiętaj, że dzieci inaczej patrzą na pewne sprawy. Ważne, by dużo z dzieckiem rozmawiać i by samemu zachować spokój. Dzieci reagują na to, jak sytuację postrzegają dorośli. Kiedy rodzice i opiekunowie mówią o sytuacji spokojnie, mogą zapewnić swoim dzieciom najlepsze wsparcie.

Rzeczy, które możesz zrobić:

  • Nie udawaj, że nic się nie dzieje, dziecko widzi Twoje podenerwowanie. Poświęć trochę czasu na rozmowę z dzieckiem na temat sytuacji. Informacje  podawane w mediach na temat koronawirusa dzieci mogą źle interpretować, i mogą się bać czegoś, czego nie rozumieją
  • Zapewnij swoje dziecko, że jest bezpieczne. Daj mu poczuć, że nie ma niczego złego w tym, jeśli czuje się zdenerwowane. Pokaż mu, jak radzić sobie z emocjami.
  • Zaplanuj dzień, godziny posiłków, czas na naukę i zabawę. Utrzymanie stałego rytmu dnia pomoże dziecku w codziennym funkcjonowaniu teraz i na przyszłość, gdy przyjdzie czas powrotu do przedszkola czy szkoły.
  • Bądź wzorem do naśladowania; rób przerwy w pracy, śpij dużo, ćwicz i odżywiaj się prawidłowo.

Zaplanuj dziecku czas w domu

  • Śledź informacje dotyczące działania szkół, komunikaty MEN, stronę szkoły Twojego dziecka lub forum wymiany informacji nauczycieli z dziećmi.
  • Zachęć je do czytania, grania w gry planszowe.
  • Możecie pójść na spacer lub rower. Wybieraj miejsca, w których nie ma dużo ludzi i unikaj takich miejsc, jak: place zabaw, komunikacja miejska, sklepy.

                                                                                                   Beata Łuczak-Wierzbicka

Źródła: “Człowiek – istota społeczna” Elliot Aronson,  https://pacjent.gov.pl/ �UT�p}�