Egzamin 2021

img

NOWE WYTCZNE DOTYCZACE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY 2020/21

Przygotowanie do egzaminu

Zbliża się czas egzaminu klas ósmych. Mimo, że nie można go nie zdać, jest ważny, bo jest  przepustką do wymarzonego liceum czy technikum. Warto więc solidnie się przygotować. Nie ma cudownej recepty na efektywną naukę, która odpowiadałaby każdemu. Każdy uczeń ma swój własny styl nauki.  Są jednak sprawdzone sposoby, które pomagają w  szybkim przyswajaniu materiału. Trzeba tylko poznać zasady działania naszej pamięci i koncentracji.

Bez motywacji nie ma nauki

Nie traktuj nauki jako zło konieczne – będzie ci wtedy trudniej zabrać się do pracy. Pozytywne nastawienie to połowa sukcesu.  Zastanów się, co dzięki temu zyskasz. Weź pod uwagę, że wybór szkoły może wpłynąć na resztę życia. Jesteś po kolejnym  egzaminie próbnym, na którym miałeś okazję sprawdzić swoje umiejętności. Możesz teraz ocenić stan wiedzy i zaplanować powtórki.

Zorganizuj sobie miejsce do pracy

Uczyć można się wszędzie, ale są miejsca gdzie jest łatwiej – cichy pokój, biurko, wygodny fotel. Nie ucz się na leżąco, to pozycja do odpoczynku – szybko poczujesz senność. Ważne jest dobre oświetlenie i dotlenienie pokoju.  Przygotuj coś do picia, najlepiej wodę mineralną  i coś do przegryzienia – owoc lub kawałek czekolady, trzeba dostarczyć mózgowi energii.

Pamiętaj o przerwach

W nauce rób przerwy – krótki odpoczynek zwiększy efektywność pracy. Pamiętaj, żeby wrócić do nauki. Jeśli poczujesz zmęczenie, zobaczysz, że już nie jesteś w stanie nic zapamiętać, to zapewne sygnał, że  czas kończyć naukę w tym dniu.  Śpij minimum 7 godzin na dobę. Spokojny sen regeneruje siły.

Przygotuj plan

  1. Policz,  ile masz czasu do egzaminu – ile tygodni, może nawet dni. Zorientuj się, czego musisz się nauczyć, a co powtórzyć.
  2. Przejrzyj notatki w zeszytach, karty pracy i dodatkowe materiały otrzymane od nauczyciela. Zajrzyj do podręcznika lub repetytorium, z którego chcesz się uczyć. Sprawdź, ile jest materiału, podziel go na części (jeśli uczysz się z książki, możesz przyjąć podział materiału zgodny z tematami w spisie treści, rozdziałami).
  3. Spróbuj ocenić, ile czasu potrzebujesz na przeczytanie i przyswojenie informacji dotyczących jednego zagadnienia, przygotuj plan dla całej partii materiału, której musisz nauczyć się do egzaminu.

Koncentracja to podstawa

Bez skupienia uwagi na zagadnieniu, które chcesz poznać, nie masz szans na przygotowanie się do egzaminu. Postaraj się wyciszyć, odłóż telefon, wyłącz telewizor lub komputer. Wykorzystaj czas na zdobycie wiadomości. Wszystko inne może poczekać. Nastaw się na zapamiętywanie. Czytaj materiał w swoim tempie, staraj się go zrozumieć, łatwiej wtedy zapamiętasz.  Pamiętaj także,  że do egzaminu przygotowujesz się także w szkole. Podczas lekcji zdobywasz wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się na egzaminie. Skoncentruj się na lekcjach, zadawaj pytania, staraj się zrozumieć. Będziesz miał wtedy mniej materiału do powtórzenia lub zrobisz to dużo szybciej. W czasie nauki możesz słuchać muzyki.  Udowodniono, że najlepiej „wspomaga” uczenie muzyka Mozarta, zmniejsza stres, dodaje pozytywnej energii, ułatwia zapamiętywanie. 

Przystąp do działania

Czytając, dokonuj selekcji informacji. Możesz robić notatki, zapisywać hasła, które chcesz zapamiętać, powtarzać na głos lub podkreślać najistotniejsze informacje. Możesz zrobić to w formie mapy myśli.  Uczyć mogą  się wszystkie twoje zmysły – notuj, rysuj, oglądaj, słuchaj, śpiewaj, mów szeptem lub głośno, spaceruj po pokoju.  Najważniejsze, abyś skupił się na zapamiętywaniu. Z tekstu wybierz istotne  informacje, są one często  „wytłuszczone”- powtórz  je kilka razy. Rób notatki na marginesie lub kartkach. Dokładnie przeanalizuj rysunki, schematy, tabelki.  Jeśli są podsumowania, przeczytaj je uważnie. Ucz się ze zrozumieniem. Wyobraź sobie to, o czym się uczysz, stwórz obraz tego, o czym czytasz. Staraj się skojarzyć materiał z czymś, co już znasz. Opowiadaj tekst własnymi słowami. Po przeczytaniu zrób przerwę na zapoznanie się z zadaniami lub odpowiedziami na pytania. Być może już będziesz znał rozwiązania. Jeśli nie, to wróć do materiału i poszukaj ich. Odpowiadanie na pytania lub rozwiązywanie zadań zmuszają mózg do przetwarzania zdobytych informacji. Dzięki temu zauważysz, czy masz braki, czy może już rozumiesz i pamiętasz materiał.

Jeśli jesteś „wzrokowcem”, to staraj się podkreślać  na kolorowo, to co najważniejsze, rysuj schematy, przejrzyj ilustrację, rob „ dopiski” na małych kolorowych karteczkach i przyklejaj je do tekstu.

Jeśli jesteś „słuchowcem”, to głośno powtarzaj zapamiętywany materiał, twórz rymowanki, dyskutuj z kolegami lub  opowiadaj rodzicom, nagrywaj sobie tekst „własnymi słowami”, a potem często go odsłuchuj.

Jeśli to pomaga-ucz się chodząc po pokoju.
Zawsze ucz się przemiennie przedmiotów ścisłych i humanistycznych

Najważniejsze są powtórki

Samo poznanie i zrozumienie materiału to za mało, aby zapamiętać. Nasz mózg zapamiętuje przez powtarzanie. Materiał musi „przejść” do pamięci długotrwałej. Generalną zasadą jest, że powtórki należy robić krótko po przyswajaniu danego materiału. Przeczytaj  jeszcze raz temat i rozwiąż zadania. Powtórki mogą mieć różną formę: może to być szybkie przejrzenie notatek, powtórne przeczytanie tego, co zakreślone, przeczytanie podsumowania, opowiadanie sobie, zerkając na tekst. Powtarzamy kilka razy.

Egzamin 

Na egzaminie nie panikuj, że pustka w głowie. Uczyłeś się więc sobie przypomnisz.  S
tres nigdy nie jest dobrym doradcą. Nie pomoże Ci podczas egzaminu. Weź kilka głębokich oddechów, policz do 10 i skoncentruj się na zadaniach.

  • uważnie przeczytaj polecenia,
  • próbuj odpowiadać na wszystkie pytania zamknięte, jeśli nie znasz odpowiedzi, wybieraj tę, która wydaje ci się najbardziej prawdopodobna
  • najpierw odpowiadaj na pytania, które wydają ci się proste, potem przejdź do trudniejszych-mogą zabrać ci więcej czasu
  • na pytania otwarte odpowiadaj zwięźle, formułuj swoje myśli sensownie, logicznie.
  • uważnie zaplanuj treść wypowiedzi pisemnej, pamiętaj, żeby pisać na temat.
  • wykorzystaj cały czas przeznaczony na egzamin,
  • przed oddaniem pracy, przejrzyj sprawdzian, czy nie zapomniałeś o jakimś pytaniu lub czy dobrze zakodowałeś odpowiedzi.

Praca na lekcjach po egzaminie

Pamiętaj, że oprócz wyników egzaminu, przy rekrutacji do szkół, liczą się  jeszcze oceny ze świadectwa szkolnego. Dlatego ważne jest, aby aktywnie pracować do końca roku szkolnego.

Barbara Tomaszewska-Mitek  

Skip to content